Svenska Rasklubben för Svensk Lapphund

Rasklubbens ändamål

Stadgar för Svenska rasklubben för svensk lapphund (SRSL) antogs 2017-05-27.

Ändamålet för rasklubben är att inom ramen för specialklubbens stadgar tillvarata specifika intressen för rasen genom att:

Visste du att?

Den första rasklubben bildades 1963 av några lapphunduppfödare som tycket det var på tiden att den svenska lapphunden fick en en egen klubb.

På den tiden hette klubben Lapphundsringen och var en inofficiell rasklubb för svensk lapphund underordnad SSD.  Det dröjde till i slutet av 70-talet innan klubben blev officiell och fick specialklubbstatus under namnet Svenska lapphundklubben.

Under början av 90 talet fick klubben rasansvar för de finska syskonraserna: finsk lapphund och lapsk vallhund. Efter många år i samma klubb blev det 2017 back to basic. En ras, en klubb. och SRSL blev en rasklubb under specialklubben svenska lapphundklubben